Hrana štetna za zube


 NAJŠTETNIJE:

Kombincija belog brašna i šećera(kolači, slatka peciva, pite i sl.), keksi(sa I bez čokoladnog preliva), lepljive bombone i žele, pošećerene testenine, zašećereno voće, lilihip, gazirani napitci, slatki griz i kaše, hleb sa džemom i medom, slane i slatke grickalice i čipsevi, slatki sirupi(posebno kod dece), zaslađeni suvi musli i pahuljice(u jogurtu i mleku su manje kariogeni)

MANJE ŠTETNO (ali ipak kariogeno):

Sokovi sa ili bez šećera, zašećereni napitci(kafa čaj), med, sladoled, puding, hleb i peciva, voće u većim količinama, čokolade(crna čokolada moze da bude i korisna), citrusno voće i sokovi u većim količinama i često.

HRANA KOJA ŠTITI OD KARIJESA?

Dve naučne studije objavljene poslednjih godina u eminentnim časopisima Int. J. Clin. Pediatr. Dent(2012) i General Dentistry(2013) još više potvrđuju i rasvetljavju ove tvrdnje. Kod dece(12-15 god) koja su uzimala različite mlečne proizvode(48h nisu prala zuba tako da se nagomilao zubni plak) poput kačkavalja, svežeg sira, mleka i jogurta mereno je koliko se neutrališe(opada) kiselost(raste pH) i koliko je to dugo trajalo.

U drugoj studiji deca su prvo jela čokoladu i time izazivali povećanje kiselosti na površini zuba(uzrok topljenja gleđi), a zatim koristili meki sir i industrijski krem sir. Utvrđeno je da žvakanje kačkavalja dovodi do značajnog smanjenja kiselosti i da se na površini zuba viši pH(bazičnost) održava i do 30 minuta.

Mleko i jogurt nisu dovodili, osim u samom početku do značajnog povećanja kiselosti, ali nisu ni održavali baznu(alkalnu) sredinu. Ispitivanja posle uzimanja čokolade su pokazala da posle konzumiranja svezeg sira kao i krem sira zaštitni efekti(povećanje pH, bazna sredina) se primećuju već posle 5 minuta, povećava se i do 30 minuta, i zatim dolazi do blagog pada, ali su i u naredinih 60 minuta pH ne vraća na početne vrednosti. Nisu primećene bitnije razlike u smanjenju kiselosti između dece sa prisutnim karijesom i dece bez karijesa posle uzimanja sira.

cheese-deli14Na osnovu svih dosadašnjih istraživanja može se preporučiti:

-Mlečni proizvodi su idealna hrana za između obroka (tu ne spada slatki jogurt i čokoladno mleko).

-Sirevi bilo koje vrste imaju čak i zaštitno i neutrališuće dejstvo, mada se veća bazičnost ostvaruje sa kačkavaljima.

-Mleko i jogurt imaju, kada se samostalno uzimaju, manje zaštitne efekte, ali nisu kariogeni. U kombinaciji sa ugljenim hidratima (keks, pahuljice, hleb i sl. ) jesu.

-Posle uzimanja kariogene hrane ili posle obroka uopšte najbolje bi bilo završiti sa komadićem sira.

PREPORUKA:

Nije važna količina nego učestalost unošenja! Izbegavati unošenje štetne hrane između obroka. Kada se unosi, najbolje bi bilo posle toga da se zubi:

Closeup of blue toothpaste on blue toothbrush, isolated on white background

a) operu sa zubnom pastom sa fluorom, ksilirolom ili nanoapatitima ili

b) da se isperu usta sa vodicom sa fluorom, ili ksilitol sirupom ili,

c) da se odmah unese hrana koja prija zubima i oporavlja gleđ poput sira, kikirikija, zelenog čaja i sl. ili

d) da se 20 min. žvaće žvaka sa ksilitolom, koriste ksilitol dražeje.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *